תאגידי המים איבדו את זכות הקיום שלהם.

המים הם משאב חשוב במדינת ישראל, שמהקמתה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים בנושא.

בהמשך לבלוג שעלה בדף: איציק לב הזירה המוניציפאלית בנוגע להצטרפות של הרשות המקומית חריש לתאגיד המים בחדרה ולפריסת הטעונים שנכתבו וצוינו בבלוג לגבי המרכז לשלטון המקומי.

לפני מספר שנים, בניסיון להפריט את משק המים ולמשוך את ידם מהנושא, העביר האוצר את ניהול משק המים לידי רשות המים, שפתחה עשרות תאגידי מים ברחבי הארץ.

תאגידי המים התהדרו בשלל הבטחות בדבר ניהול תקין של משק המים, שיפור בשירות, והתייעלות אך בפועל סירבלו את הניהול, לא הובילו להוזלת מחירי המים, פגעו באיכות השירות לתושבים והיו בבחינת מנגנון לא יעיל.

לפני שנתיים, בניסיון לגרוף הישגים, חוקקו חברי הכנסת דוד ביטן , איציק שמולי ונוספים חוק לצמצום מספר תאגידי המים בטענה שצמצומם יוביל להתייעלות משק המים, רק שאלו ידעו כבר אז שבעבור כל המהלך הצפי לצמצום מחירי המים הוא לא יותר מ1% ממחירי המים.

התוכלו לדמיין את המצב הבא בו תושב קרית מלאכי מקבל שירות מתאגיד שממוקם במודיעין ובעבור כל קריאה צריך לשלוח צוות כל הדרך ממודיעין מכבים רעות? האם זה מה שייעל את עבודת התאגידים וישפר את השירות לתושב? בהחלט לא. כולם יודעים שמדובר בפיקציה, תכליתו של החוק הוא להציג במצג שווא התייעלות שבפועל לא מיתרגמת להוזלה או שיפור בשירות. תאגידי המים איבדו מזמן את זכות הקיום שלהם, בין אם מספרם יצטמצם ובין אם לא.

הפתרון הנכון שצריך ליישם ברגע שתכונן כנסת וממשלה הוא שינוי חקיקה, מעבר ניהול המים ברשויות למשק מים סגור ברגולציה מלאה, ביטול במע"מ וביטול כלל התאגידים ,מה שבהכרח יוביל להפחתה במחירי המים לצרכן לתושבי מדינת ישראל וחזרה להתנהלות תקינה וישירה עם התושב.

כפי שאנחנו יודעים לנהל בעבור התושבים שלנו את כלל השירותים מחינוך, תשתיות רווחה תרבות ורבים נוספים, נדע גם לנהל את משק המים בצורה מיטבית ובאופן שיוזיל את עלויות המים לכל תושב.

הכותב הוא חיים ביבס ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי.

 

תפריט נגישות