צעקה מחרידה נשמע מקצה המגלשה, צעקה שעצרה לרגע אחד את הרוח והחום.

המזגן פועל במלוא העוצמה, בחדשות מבקשים לצמצם את השימוש בחשמל כי אנחנו לקראת מיצוי מקסימלי של יחידות יצור החשמל. הימים יותר ויותר חמים כפי שצפו מומחים למשבר האקלים, הימים הולכים ומתארכים והחופש הגדול הפך להיות "עוצר יציאות" עד רדת השמש הקופחת.#בלוג

התקופות מתחלקות לפני ואחרי. לפני… החום הגדול היינו מבלים את חופשת הקיץ בבריכה ובים, מתקררים בקרטיב וישיבה תחת עץ רענן. ואחרי… ישיבה במזגן מול המסכים עד רדת השמש.

איפה היינו לפני מספר שנים?

משבר האקלים לא נולד היום, והטמפרטורות לא עלו ביום אחד ומקבלים טיפול תרופתי נקודתי להורדת החום כפי שאנו מטפלים בגוף האדם שלנו, אנו במשבר שהולך ומחריף ומה אתם עושים היום למען איכות הסביבה? הרי אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור כמו שאי אפשר לעצור את הזקנה שלנו.

אבל כן אפשר, להאט, להקל ולהתכונן לקראת העתיד.

היום היה חם, ובכל זאת יצאנו לשחק ולהתאוורר בגן שעשועים, הילדים רצו לצאת ואם יש אפשרות להפסקה ממסכים אני קופץ על המציאה.

הדלת נפתחה והתנור עובד בשיא הכוח כאילו מכינים חלות של שבת ויש צורך להספיק מהר מהר לפני כניסת השבת, המבט אל גן המשחקים נראה רחוק למרות שזה כמה מאות מטרים אבל הדרך שחשופה לשמש היוקדת ללא צלו של עץ מהווה הליכה אתגרית, הכלב רץ בין נקודת צל אחת לשנייה ובכדי למנוע כוויות ברגלים שלו אלתרנו נעלים מזוג גרבים.

המקום שומם, מעניין למה?

במקום לשמוע את צחוק הילדים שומעים את מנועי הטורבו של התנור, הרוח החמה נושבת במלוא עוצמתה ובכול זאת יצאנו החוצה. מה לא נטפס ונגלוש?

צעקה מחרידה נשמע מקצה המגלשה, צעקה שעצרה לרגע אחד את הרוח והחום.

כבר נחזור לצעקה….

כבכול שנה בשנים האחרונות מתנהל שיח ציבורי ודרישה הולכת וגוברת למקומות מוצלים, תכנון מרחב ציבורי שמתאים לתנאי מזג האויר בישראל, תכנון הצל בטווח הקצר והרחוק במרחב הציבורי לא עוד עצי קוקוס, אנחנו עדין לא באיים הקריביים. אלה שילוב של עצים בוגרים עם עצים צעירים בכדי לספק הגנה והורדת הטמפרטורה בדרכים ומקום למפגש של תושבים במרחב הציבורי.

נשמע פשוט, לא? כנראה שלא אצל חלק נכבד ברשויות המקומיות.

במסמך שמובא לפניכם "הצללה במוסדות חינוך ובמגרשי משחקים בגנים ציבוריים" שנכתב עבור חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון, יושבת-ראש הוועדה לזכויות הילד, ע"י מ.מ.מ של הכנסת בשנת 2015 מצינים ש:

"כיום אין תקן להצללה במגרשי משחקים של ילדים בגנים ציבוריים והרשויות המקומיות אינן מחויבות להקים בהם אמצעי הצללה. אשר למוסדות החינוך, כיום הדרישה היא הצללה 25% משטח החצר"

בהמשך לכך האחריות והסמכות היא של הרשויות המקומיות על: אחראיות לתכנון, להקמה, להפעלה, לתחזוקה ולשמירה על גני המשחקים בתחומן, וכל זאת לפי הוראות החוק, לדרוש אחריות אפשר לקבוע תקנות אי אפשר.

משרד מבקר המדינה העיר לרשויות מקומיות "כי גם בהיעדרו של התקן להצללה במגרשי משחקים, על הרשויות לפעול להקמת מתקני הצללה במגרשי משחקים" ומצד שני משרד הפנים הגוף שממונה על הרשויות המקומיות טוען כי אין חובה על הרשויות להקים הצללה במגרשי המשחקים בגנים ציבורים בשטחיהן אך המשרד מעניק מדי שנה מענקי פיתוח דרך קולות קוראים.

אז כן צל או לא צל… מבולבלים גם אני.

עכשיו אנו בעיצומו של חורף, זה הזמן להתכונן לקיץ, שתילת עצים בוגרים וצעירים, הכנת תשתיות לקירוי, גיוס תקציב ויציאה למכרז בכדי להתכונן לימות הקיץ החמים.

האם ראש העיר שלכם לוקח אחריות?

הצעקה הייתה חזקה כל כך שמהירות הריצה שלי לעבר בני שברה כל שיא אפשרי, המגלשה הייתה מלכודת חום, לא צריך אש בכדי לקבל כוויה, מספק מגלשה ויום חם בארץ ישראל.

תפריט נגישות