שקיפות ושיתוף הציבור הפך לצמד מילים שכיח ושגור בפי כל תושב ולכן בערים חכמות לא רק הטכנולוגיה מתקדמת, אלא גם ההבנה שמקומו של התושב והצורך שלו לקחת חלק פעיל ומשפיע על קבלת ההחלטות והצרכים שלו במקום מגוריו, המידע והידע לא נמצאים יותר אצל נציגי הציבור וראש הרשות ויש צורך לבצע שיתוף אמיתי וכנה עם ציבור התושבים. אני לא מדבר על התייעצות על איזה פח אשפה או ספסל לבחור, ישנם החלטות משמעותיות יותר הנוגעות להקצאת תקציבים, תכנון שכונות וסדרי עדיפויות, שיתוף משמעותי בשימוש בכלים טכנולוגיים ייעודיים שכוללים מפגשים עם הציבור ומתן אפשרות לכלל הקהילות בעיר להביע את דעתן, המידע שיצטבר ינותח ויספק למקבלי ההחלטות תמונה רחבה ומקצועית יותר בכדי לקבל החלטה מושכלת שתשרת את הציבור נאמנה.

אפליקציות ייעודיות, אתרי אינטרנט וכרטיס תושב מוצעים על ידי הרשויות ברחבי הארץ מתוך מטרה לנהל קשר ישיר ורציף עם התושב, לשתף ולעדכן באירועים ובמידע שרלוונטי אליו בהתבסס על המידע שהצטבר עליו ועל משפחתו ולכן הרשות מחויבת לבצע עליית מדרגה ברמת השקיפות שלה מול התושב שחושף חלק ניכר מהפרטיות שלו.

☎️פערים דיגיטליים

בעבר רק ליחידי סגולה היה טלפון נייד שהצריך עוזר אישי בכדי להרים אותו, כיום לכל אחד יש Smartphone וברחוב ניתן לראות תינוקות מזיזים תמונות ומבוגרים בגיל הזהב צופים בסרטונים וגולשים בפייסבוק, ולמרות זאת יש פערים וחשש להשתמש בטכנולוגיה, רשויות מקומיות צריכות להוביל ולגשר על הפערים הללו בכדי לספק מענה גם לתושבים מאותגרים טכנולוגית, אם דרך הכשרה בשימוש הבסיסי במדיה, במייל או בוואטסאפ ואם דרך מענה אנושי. במקרה הנ"ל המדד הוא לא רווח ותועלת כספית אלא ההשפעה והתועלת החברתית בכניסת הטכנולוגיה והחדשנות לשיפור רמת החיים של כל תושב.
ידוע לי שישנם גם רשויות מקומיות שלקחו צעד נוסף ומקדמים אוריינטציה טכנולוגית לתושבים הן בקורסים והכשרות והן בשירות ייעודי לבעלי קשיים ולא רק מבחינה טכנולוגית.

🦸‍♀️שומרי הסף

חדשנות וטכנולוגיה הם כלים חשובים בכדי לחולל שינוי ושיפור במערכת המוניציפאלית הישנה וזאת במטרה להביא לשיפור באיכות החיים של התושב וייעול המערכת. אך כל הכלים שבעולם לא יצליחו אם לא יובאו בחשבון המאפיינים הייחודים והתאמות של הכלים הטכנולוגיים בהתאם לצרכים של הרשות והתושבים.

למשוואה הזאת נכנסים נבחרי הציבור שמתוקף תפקידם כמי שמתווים את המדיניות מחובתם גם לתפקד כשומרי הסף שמגנים על הקופה הציבורית, על האינטרס הציבורי ועל הטוב המשותף. ולכן עליהם לפעול ולקדם תוכנית אסטרטגית שבנויה על שלבים תוך בחינת היעילות הכלכלית ואפקט בשיפור השירותים המוניציפליים.

היעדר מדיניות ותוכנית עבודה שמקושרת לתקציב מהווה קרקע פורייה לכניסת יועצים וחברות פרטיות שפועלים לאספקת שירותים שעלולים לא להיות מותאמים לרשות ואף לתהליך שהרשות והתושבים נמצאים בה, וכך הם יוצרים סיכונים והתנגדויות מתוך המערכת ומחוצה לה.

אחת הטענות המרכזיות שעולות מן המחקר "העיר בעידן הדיגיטלי" שבחן היבטים של תכנון, טכנולוגיה, פרטיות ואי שוויון בערים מודרניות מופנית לראשי הערים, שפועלים כדי להפוך את עירם לחכמה מבלי לקבוע סדר יום ומטרות עירוניות. ולכן בכדי למנוע זאת יש לערב את כל הנהלת הרשות, יש לוודא שיוביל אותה ראש העיר או המנכ"ל ולהקים צוות ייעודי לבחינה מקיפה ורוחבית של מיזמים טכנולוגיים וחדשנות המותאמים לרשות.

📌מהי חדשנות אצלכם ברשות המקומית?

😁 קראתם,
😍 אהבתם,
לחצו: Like \ Share\ Comment
ותסייעו לפוסט להופיע אצל עוד אנשים 👏.

לשירותכם,
איציק לב

תפריט נגישות